Ikke kast bort penger på standardiserte kurs. Skal medarbeidere som tas ut av jobb for å lære nye ferdigheter få noe ut av kurs eller trening, er disse faktorene viktig å kartlegge:
Ved ledelses- og kompetanseutvikling er det viktig å identifisere organisasjonens lærings- og kompetansebehov for å sørge for at den riktige kompetansen blir tilegnet. Hvilke læringsmetoder som er best egnet avhenger av ferdighetene og kunnskapen som skal utvikles, i kombinasjon med å spille på lag med sentrale læringsprinsipper som mål, motivasjon, mening, medbestemmelse, etc. Om organisasjonen selv ikke har den nødvendige kompetansen er det nødvendig å gjennomføre ledelsesutviklingen enten i form av 1) standardiserte ledelseskurs og opplæringer fra eksterne kursholdere, eller i form av 2) samarbeid med fagpersoner eller kompetansesentre der det utvikles og gjennomføres en skreddersydd ledelsesutvikling. Nyere forskning er klar på at det oftest er alternativ 2) -samarbeid med fagpersoner, fremfor standardiserte ledelseskurs, som har best effekt, eller mer «bang for the Bucks!» En ledelsesutvikling skreddersydd til organisasjonens behov gjør det enklere å ta i bruk de læringsmetoder og prinsipper som er best egnet til kompetansebehovet – i tillegg til å ha flere fordeler på både medarbeidere og organisasjon.
Leder-laboratoriet til Next Chapter er et eksternt samarbeidstiltak (ikke et standardisert ledelsesprogram) bestående av en grundig behovsanalyse i forkant av lederutviklingen, som legger grunnlaget for å kunne gi ledelseskompetanse skreddersydd til spesifikke oppgaver, funksjoner og organisasjonskultur. Dette øker sannsynligheten for et vellykket ledelsesutviklingsprogram og en god læringseffekt, der ledere tilegner seg relevant kompetanse, får økt motivasjon og eierskap – samt at organisasjonen øker sannsynligheten for å nå sine mål.
Lars Vegheim Haraldsen har fått veiledning fra Next Chapter til sin Masteroppgave ved psykologisk institutt Universitet i Oslo


